KARTA MIEJSKA

Czym jest Karta Miejska?

Karta Miejska (bilet elektroniczny) od 1 kwietnia 2009 roku zastąpiła papierowe bilety okresowe (miesięczne, tygodniowe). Nadal funkcjonować będą jednorazowe bilety “papierowe”. W planowanej przyszłości karta ta ma spełniać inne funkcje płatnicze (np. opłaty za parkingi, wejściówki na imprezy kulturalne itd.). Jest ona wielkości karty bankowej.

Dla kogo karta?

Karta Miejska przeznaczona jest dla wszystkich osób pełnoletnich i niepełnoletnich, szczególnie dla tych osób, które korzystały do tej pory z biletów okresowych.

Punkt Karty Miejskiej

Punkt Karty Miejskiej obsługuje, rejestruje i wydaje karty. W tym miejscu uzyskasz pomoc oraz szczegółowe informacje odnośnie Karty Miejskiej oraz instrukcje postępowania.

Lokalizacja

Punkt Karty Miejskiej znajduje się na terenie Zintegrowanego Węzła Transportowego, przy przystankach komunikacji miejskiej

Godziny pracy

Poniedziałek: 7.00 - 15.00
Wtorek: 10.00 - 18.00
Środa: 7.00 - 15.00
Czwartek: 9.00 - 17.00
Piątek: 7.00 - 15.00

Kontakt

W Punkcie Karty Miejskiej przy Dworcu PKP czynny jest telefon
o numerze:

58 732-29-02

e-mail: karta_miejska_dworzec@um.tczew.pl

Jak korzystać z Karty Miejskiej?

  • Nie obowiązują limity czasowe w korzystaniu z doładowanej pieniędzmi Karty Miejskiej
  • Nie ma potrzeby doładowywania jej co miesiąc, a jedynie wtedy, gdy kończą się na niej środki
  • Kartą Miejską można płacić także za przejazdy innych osób, wybierając odpowiednią opcję z kasownik

WAŻNE

WYCHODZĄC z pojazdu konieczne jest ponowne PRZYŁOŻENIE KARTY MIEJSKIEJ DO KASOWNIKA

Jak otrzymać kartę?

Wypełniamy wniosek i składamy w punkcie Karty Miejskiej.Do wypełnionego wniosku musisz załączyć zdjęcie legitymacyjne Jeżeli posiadasz prawo do ulg, musisz to udokumentować w chwili składania wniosku Pierwszą Kartę Miejską otrzymasz bezpłatnie (w terminie do 10 dni roboczych), za następną zapłacisz. Gdy otrzymasz Kartę Miejską, musisz ją doładować odpowiednią kwotą pieniędzy w wyznaczonych miejscach:

  1. kiosk, przy ul. Armii Krajowej – obok starej pętli autobusowej
  2. kiosk, przy ul. Czyżykowskiej – obok Szkoły Podstawowej nr 1
  3. kiosk, przy ul. 30 Stycznia- obok Banku Spółdzielczego
  4. hol dworca PKP – kiosk obok kwiaciarni
  5. kiosk Kolporter ul. Gdańska

Tylko dzięki temu zostanie pobrana odpowiednia kwota za ilość przejechanych przystanków. Jeżeli zapomnisz, z karty zostanie ściągnięta kwota za pełen przejazd autobusem całej trasy.

UWAGA

Kontrolerzy autobusowi tak jak do tej pory, będą sprawdzać czy posiadamy bilety, bądź Karty Miejskie uprawniających do przejazdów Komunikacją Miejską w Tczewie. Karty Miejskie będą sprawdzane przez kontrolerów za pomocą czytników elektronicznych, w razie braków finansowych na karcie “gapowicz” zostanie ukarany opłatą dodatkową (“mandatem”). Pamiętaj! Wchodząc do autobusu lub wychodząc z niego przyłóż kartę do czytnika!

BLOKADA NIEAKTUALNYCH KART

Przypominamy, że pasażerowie posiadający karty miejskie ulgowe lub bezpłatne – terminowe, proszeni są o bieżącą ich aktualizację (zgodnie z posiadaną legitymacją lub zaświadczeniem). Brak aktualizacji spowoduje blokadę karty miejskiej. Osoby, którym zostały zablokowane karty, a także te, które posiadają nieprzedłużone jeszcze karty, prosimy o zgłaszanie się do Punktu Karty Miejskiej wraz ze swoją Kartą Miejską oraz aktualnym dokumentem uprawniającym do dalszej ulgi, celem uaktualnienia i odblokowania karty.

Te same ulgi

Od 21 sierpnia 2010 wszyscy pasażerowie mogą korzystać z tych samych ulg w komunikacji miejskiej co osoby zameldowane w Tczewie. 24 czerwca 2010 r. Rada Miejska podjęła uchwałę rozszerzającą prawo do ulgowych przejazdów także dla osób, które nie są mieszkańcami Tczewa. Wprowadzenie w życie zmian wymagało porozumienia z przewoźnikiem, ponieważ to budżet miasta pokrywa koszty ulg , z których korzystają pasażerowie komunikacji miejskiej. 20 sierpnia podpisana została umowa w tej sprawie z firmą Veolia Transport Tczew. Na zmianie przepisów skorzystają uczniowie wszystkich rodzajów szkół, emeryci, renciści oraz osoby niepełnosprawne.

Pytania i odpowiedzi

Czy będzie możliwe dokonywanie przelewów na kartę poprzez Internet?

W pierwszym okresie działania systemu nie będzie możliwości dokonywania przelewów przez internet. Docelowo system taką funkcję będzie realizował.

Po jakim czasie można przyłożyć kartę do kasownika od momentu przyłożenia przez poprzednią osobę?

Natychmiast. Czas odczytu i zapisu to 100ms więc nie powinno być żadnego problemu.

Czy legitymacje elektroniczne z największych uczelni (mam na myśli PG i UG) są kompatybilne z systemem kart miejskich?

Do Systemu Karty Miejskiej wybrany został standard Mifare, taki sam jak w Trójmieście. Jeśli chip standardu Mifare w legitymacji jest wolny to istnieje możliwość zakodowania go Tczewie. Oczywiście tylko do przejazdów na terenie Tczewa. Karty Miejskie nie obowiązują na liniach do Gdańska.

Czy po wpłacie np. 50 zł musimy utrzymywać taki stan na koncie, aby zachować prawo do tańszych przejazdów?

Nie, nie musimy. Karta (system) pamięta ostatnią wpłatę. Wpłacając 50 zł jeździmy za cenę jednego biletu 1,68 zł (przykład dla biletu normalnego) zł aż do wyczerpania konta lub do momentu doładowania.
Uwaga: nie warto wpłacać za szybko mniejszą kwotę niż poprzednio, bo można stracić ulgę.
Najlepiej wpłacać taka samą kwotę.

Dlaczego nie zostały wprowadzone wzorem innych miast elektroniczne bilety miesięczne?

Istnieją dwa rozwiązania biletu elektronicznego: bilet miesięczny i karta miejska. Pierwsze rozwiązanie polega na prostym zastąpieniu biletu papierowego biletem elektronicznym. Ma jedna wadę. Nie do końca jasne jest czy wymaga on kasowania. Brak obowiązku kasowania pozbawia nas informacji o ilości i rodzaju pasażerów. Drugie jest bardziej zaawansowane, pozwala na obsługę innych usług niż tylko komunikacja miejska. Wybraliśmy drugie z opcją podwójnego kasowania. Wynika to z przyjętej taryfy preferującej przejazdy na krótkie odległości oraz możliwości pozyskania większej liczby informacji o natężeniu przewozów. Temu również służył wybór karty imiennej a nie karty na okaziciela.

Jakie są zalety wprowadzenia Karty Miejskiej?

  • przede wszystkim informacja o rzeczywistej ilości przejazdów – ma to znaczenie dla nas, ponieważ za to płacimy. Dotyczy to zwłaszcza grupy osób posiadających prawo do bezpłatnych przejazdów
  • informacja o opóźnieniach i stratach kursu – dla poprawy jakości usługi
  • możliwość opłacenia przejazdu za inną osobę, która z nami podróżuje
  • możliwość w przyszłości opłacania innych usług miejskich, np: basen, wypożyczalnia rowerów, itp

Czy proces kasowania przy użyciu Karty Miejskiej będzie długi?

Nie. Moment zalogowania i wylogowania jest potwierdzany sygnałem dźwiękowym. Nie absorbuje więc wzroku pasażera. Ponieważ czynność kasowania/logowania i wylogowania jest dokonywana zdalnie (wystarczy zbliżyć kartę na odległość kilku cm od kasownika) można to zrobić nie wyjmując karty z portfela, torby czy plecaka. Taki system funkcjonuje już w wielu miastach i nie zaobserwowano specjalnych komplikacji. Oczywiście jak każda nowość w pierwszych dniach będzie budziło większe zainteresowanie i na pewno czas przebywania obok kasownika może się wydłużyć.

Czy osoba posiadająca prawo do bezpłatnych przejazdów musi posiadać Kartę Miejską?

Nie ma takiego obowiązku. Dotychczasowe zasady przejazdów osób posiadających prawo do bezpłatnych przejazdów się nie zmieniają. Jednak zalecane jest, aby posiadały one taką Kartę i również ja kasowały przy wejściu i wyjściu z autobusu, z powodów statystycznych. Bo przecież za tą osobę płaci miasto, a my chcemy wiedzieć jak często te osoby korzystają z komunikacji. Brak karty, czy też jej nieskasowanie nie powoduje żadnych skutków wobec pasażera. Umyka tylko
nam cenna informacja.

Co mają zrobić osoby przyjezdne?

Osoby te oraz ci, którzy bardzo rzadko korzystają z autobusowi mogą kupić bilet jednorazowy w
kiosku ruchu lub u kierowcy.

Na czym polega proces kasowania biletu przez osobę posiadającą Kartę Miejską?

Proces kasowania jest bardzo prosty, wymaga jedynie przyłożenia karty do czytnika, lub przejechania przed czytnikiem, w odległości kilku cm od kasownika. Można to zrobić nie zatrzymując się przed kasownikiem, w trakcie wchodzenia do autobusu

Jaką kwotę można wpłacić na kartę?

Wpłacamy dowolną kwotę, jednak nie niższą niż 5 zł i nie większą niż 200 zł

Czy po wpłacie pieniędzy na kartę, musimy je wydać w ciągu miesiąca?

Nie. Karta Miejska nie ma ograniczeń czasowych. Wpłacając pieniądze na kartę, jeździmy tak długo aż wyczerpią się środki na karcie. Może to trwać 3 tygodnie lub 3 miesiące. Możemy jeździć codziennie lub tylko raz w tygodniu. Nie ma różnicy w cenie przejazd w poniedziałek od przejazdu w sobotę czy niedzielę.

Sytuacja hipotetyczna. Doładowuje kartę za 55 zł, jeżdżę powyżej 4 przystanków, czyli płacę za jeden przejazd 1,68 zł. Po pewnym czasie środki na karcie ubywają i w końcu mam np. 39 zł 40 gr. Czy nadal płacę 1,68 zł?

Karta pamięta ostatnią wpłatę. W przedstawionym przypadku cena 1,68 zł obowiązuje do wyczerpania środków na karcie lub ponownej wpłaty

Mieszkam na os.Staszica i dojeżdżam do pracy do Eatona, korzystając z przesiadki na dworcu PKP. Jak to będzie możliwe przy wykorzystaniu Karty Miejskiej?

Karta Miejska umożliwia kontynuowanie podróży z wykorzystaniem przesiadki. Jeżeli czas przerwy w podróży jest krótszy niż 15 min to system traktuje tą sytuację jak jedna podróż. Należy jednak wysiadając z autobusu skasować Kartę i po wejściu do drugiego autobusu ponownie ją skasować, aby system obliczył czas przerwy. Jeżeli czas przerwy będzie dłuższy niż 15 min to za drugą część podróży zostanie pobrana nowa opłata.

Czy pasażer, który zapomni skasować Kartę przy wysiadaniu, straci wszystkie środki na karcie?

Nie. Przykładowo, przy wsiadaniu do autobusu system pobierze nam z Karty 1,68 zł (przy wpłacie 50 zł na kartę, bilet normalny). Jeżeli wysiądziemy na pierwszym, drugim lub trzecim przystanku po ponownym skasowaniu system zwróci na część z tej kwoty. Jeżeli jedziemy dalej lub zapomnimy skasować kartę przy wysiadaniu stan naszego konta się nie zmieni.

Powiązane artykuły

Bilety na przejazd autobusem dostępne już u kierowcy

Zakład Usług Komunalnych w Tczewie oraz Przewozy Autobusowe Gryf Sp. z o.o. S.K. uprzejmie informują, że od dnia 25.05.2020r. zostaje wznowiona możliwość zakupu biletów jednoprzejazdowych u kierowcy autobusu.

Trzy firmy zainteresowane Mevo 2.0

Trzy firmy złożyły wnioski do udziału w dialogu konkurencyjnym dot Mevo. Są to konsorcjum BikeU i Freebike, firma Marfina oraz Nextbike Polska. Komisja przetargowa oceni, czy wnioski spełniają warunki udziału w postępowaniu. Rozmowy z wybranymi wykonawcami rozpoczną się za kilkanaście dni i potrwają przynajmniej do początku lipca. Jednocześnie trwa opracowywanie badań i analiz dot. funkcjonowania nowego Mevo. Eksperci z kraju i zagranicy przygotowujący opracowania będą współpracować z OMGGS do momentu wyłonienia nowego operatora MEVO.

Remont ul. Gdańskiej – zmiany na linii 7 i 17

Zakład Usług Komunalnych w Tczewie oraz P.A GRYF Sp. z o.o. Sp.k informują, że od 18-go maja 2020r. do odwołania, w związku z zamknięciem odcinka ulicy Gdańskiej (od skrzyżowania z ulicami Sobieskiego i Mostową do wiaduktu 800-lecia) zmianie ulega trasa przejazdu linii 7 i 17 .