Co roku dokonywana jest analiza wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów na podstawie danych z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji.

W 2022 roku zanotowano 23 zdarzenia z udziałem rowerzystów i jest to dokładnie tyle samo co rok wcześniej. Warto zwrócić uwagę, że w tym samym czasie wzrósł ruch rowerowy o 12% (dane z 4 liczników rowerowych). W związku z czym mamy tyle samo zdarzeń przy większym ruchu rowerowym.

Co ważne nie zanotowano żadnych poważnych zdarzeń (brak ciężko rannych oraz zmarłych). W 2022 roku na 23 zdarzenia, 6 były z winy rowerzysty, a 12 z winy kierującego samochodem. Pozostałe zdarzenia to: 2 potrącenia pieszego z winy rowerzysty, 1 zdarzenie między rowerzystą, a osobą na hulajnodze (z winy rowerzysty), 1 zdarzenie gdzie rowerzysta sam się przewrócił bez ingerencji osób zewnętrznych oraz 1 zdarzenie gdzie zarówno rowerzysta jak i kierujący pojazdem otrzymali mandat.

Nadal głównym powodem zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu rowerzystom przez kierowców (56% zdarzeń). Sprawcami wypadków drogowych, byli częściej (dwukrotnie) mężczyźni niż kobiety.

Najwięcej zdarzeń było w miesiącach: czerwiec, sierpień i wrzesień czyli wtedy gdy jest największy ruch rowerowy. Do zdarzeń dochodziło głównie w środę, czwartek i piątek. Spośród wszystkich zdarzeń tylko 3 z 23 wystąpiły w tym samym miejscu. Był to przejazd rowerowy w Wojska Polskiego / Saperska. Z naszych obserwacji na tym i innych przejazdach rowerowych, występuje wciąż problem z niedostateczną uwagą kierowców. Dojeżdżając do tego typu przejazdów jak na Saperskiej / Wojska Polskiego kierowcy zwracają uwagę TYLKO na nadjeżdżające samochody, które mogą im utrudnić wyjazd z ulicy, a już nie na to czy nadjeżdża rowerzysta, któremu MUSZĄ ustąpić pierwszeństwa. Miejsce tego przejazdu to z naszych danych najczęściej uczęszczany przez rowerzystów odcinek w Tczewie, w związku z czym statystycznie przy nieuważności kierowców będzie tam dochodziło do większej ilości zdarzeń drogowych. Wierzymy jednak, że duży ruch rowerowy w Tczewie i wyższe mandaty dla kierowców wpłyną edukacyjnie na przestrzeganie przepisów i tym samym na spadek zdarzeń drogowych.



REKLAMA MIEJSKA
Poprzedni artykułIgrzyska dzieci w koszykówce dziewcząt i chłopców
Następny artykułWspólnie stwórzmy Mobilną Metropolię. 21 marca konsultacje dla mieszkańców powiatu tczewskiego